Organizacja polsko – amerykańskiego ślubu i wesela w Polsce wymaga załatwienia długotrwałych formalności. Jednak wbrew pozorom, dzięki odpowiedniemu podejściu nie musi to sprawiać ogromnych trudności i dziś Wam o tym napiszę. Ślub polsko – amerykański wynagradza początkowe trudności dla obywatela USA. Uroczystość organizowana w naszym kraju będzie pięknym doświadczeniem, które z pewnością zapadnie w pamięć. Tak jak zapadł w mojej pamięci magiczny ślub Sabiny i Emanuela mojej polsko – amerykańskiej pary młodej.
Organizacja i koordynacja ślubu: Dorota Nowakowska Weddings
Zdjęcia: Pieczko Pietras Photography
Miejsce: Hotel pod Różą w Krakowie
Formalności, które należy wypełnić przed TYM ważnym dniem
Ślub polsko – amerykański wymaga załatwieniu wcześniej wielu formalności. Osoba mająca amerykańskie obywatelstwo, która chce zawrzeć związek w Polsce musi przedstawić zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa. Niestety, urzędy amerykańskie nie wydają takiego dokumentu. Dlatego w ambasadzie należy uzyskać pismo, które to potwierdza. Dokument wydawany jest przez ambasadę lub konsula w dwóch językach. Aby je otrzymać należy przesłać do Działu Obywateli USA (adres: acswarsaw@state.gov lub krakowacs@state.gov): imię, nazwisko, polski adres oraz nr paszportu. Następnie podanie składa się w Sądzie Rejonowym odpowiednim dla adresu zamieszkania drugiej osoby z polskim obywatelstwem. Sąd wezwie na spotkanie podczas którego należy przedłożyć dokument. To w konsekwencji spowoduje zwolnienie z tego wymogu (decyzja uprawomocni się po upływie 3 tygodni). Ostatecznie zawarcie małżeństwa w USC możliwe jest po miesiącu od rejestracji.
Organizacja ślubu polsko-amerykańskiego w Polsce
Organizując ślub i wesele w Polsce należy przede wszystkim zastanowić się jak chcecie aby wyglądał. Czy ma być w stylu amerykańskim, polskim, a może mieszanym? Z doświadczenia wiem, że śluby i wesela polsko-amerykańskie wyglądają najlepiej, gdy są połączeniem najlepszych elementów wyjętych z polskiej i amerykańskiej rzeczywistości. Przede wszystkim idealna kompozycja może być odzwierciedlona w menu. Aby jednak zapewnić spójność najlepiej zdecydować się np. na polskie dania główne i amerykańskie przystawki. Nie najlepszym wyborem będzie np. zestawienie amerykańskiej zupy z polskim drugim daniem.
Polsko – amerykańskie akcenty
Dodatkowo, jeśli chodzi o styl dekoracji na polsko – amerykańskim weselu, to ciekawym rozwiązaniem jest stworzenie neutralnej przestrzeni. Takiej, w której będą przenikać się polsko-amerykańskie akcenty. Z kolei najlepszym połączeniem, które z pewnością zapada w pamięć polsko-amerykańskich gości jest zadbanie o zabawy, które będą połączeniem dwóch kultur. Co ważne, należy pamiętać, że chociaż ślub i wesele organizowane są w Polsce, to koniecznie zadbajcie o oprawę językową dla gości z USA. M.in. prowadzone przez wodzireja zabawy, repertuar zespołu muzycznego, menu na stolikach i wiele innych kwestii powinny odbywać się również w j. angielskim. Tylko wtedy zapewni to odpowiedni komfort gościom.
Mam nadzieję, że te informacje przybliżą Wam lepsze zrozumienie procedur organizacji formalności na ślub polsko – amerykański. Jeśli potrzebujecie rady lub pomocy w organizacji takiego ślubu to napiszcie do mnie. Śluby polsko – amerykańskie są mi bardzo bliskie, często mam przyjemność współpracować z parami mieszkającymi w USA.
Pozdrawiam,
Dorota Nowakowska
Wedding Planner